Panorama depicting the Tom of Finland room in The Tom House. Photo: Márton Jelinkó

The Aalto Studios Open Call in co-operation with AVEK, The Promotion Center for Audiovisual Culture, has granted funding and resourcing for three extended reality themed projects.

”The House of Tom” produced by the studio Donkey Hotel receives 6000 € of AVEK funding and the opportunity to utilize Aalto Studios resources in building the work.

Projects by Unitci for virtual film scenography and by Harhama Games for extended reality based game production will receive Aalto Studios resourcing.

For more details, the AVEK press release in full:

[Press release 11.5.2020 by AVEK ]

Aalto Studios Open Call -hankehaussa tukea Tom of Finlandia käsittelevälle VR-teokselle

AVEKin tukea myönnettiin virtuaalisen todellisuuden The HOUSE of TOM -hankkeelle osana Aalto Studios Open Call -hakua. Hanke saa 6000 euroa AVEKin tukea sekä mahdollisuuden hyödyntää Aalto Studiosin tiloja, teknologiaa ja osaamista teoksen toteuttamisessa.

Donkey Hotel -studion tuottama The HOUSE of TOM on dokumentaarinen VR-teos homoeroottisesta kuvataiteestaan tunnetun Touko Laaksosen eli Tom of Finlandin (1920–1991) kotitalosta ja ateljeesta Los Angelesissa, Yhdysvalloissa. Talo toimii nykyään museona, homoeroottisen taiteen arkistona sekä residenssinä taiteilijoille ympäri maailmaa. Teoksessa kuullaan myös tarinoita ja anekdootteja Tomin elämästä ja taiteesta.Teoksen ohjaa Márton Jelinkó, ja toisena ohjaajana toimii Carlos Marroquin.

Aalto Studiosin resurssitukea sai lisäksi Unitcin virtuaaliseen elokuvalavastukseen paneutuva hanke ja Harhama Gamesinlisätyn todellisuuden Kadonnut käsikirjoitus -peli. Valinnoista päätti Aalto Studiosin ja AVEKin asiantuntijoista muodostetturaati.

”Hakemukset ja tekijät niiden takana olivat monipuolisia. Hakijat kokivat selvästi hyödyllisenä, että heille tarjottiin mahdollisuus saada AVEKin tukea, mutta myös päästä hyödyntämään Aalto Studiosin teknologiaa ja asiantuntemusta”, AVEKinelokuvataiteen tuotantoneuvoja Mikko Peltonen kertoo. ”AVEK voi tällaisissa hankkeissa tukea monipuolisempia tuotantoja kuin mitä tavallisesti tuemme yksityisen kopioinnin hyvityksestä kertyneistä tukivaroistamme.”

Helmikuussa alkaneessa Aalto Studios Open Call -hankehaussa etsittiin audiovisuaalisen ja pelialan tuotantoja, jotka luovat uutta ja mielenkiintoista sisältöä Aalto Studiosin erikoisteknologioita hyödyntäen. Haku päättyi 15.4.2020, ja hakemuksia tuli yhteensä 12.

”Open Call -hankehakujen kaltaisella toiminnalla pyrimme edistämään digitalisaatiota ja kehittämään media-alaa Suomessa. Haluamme näin myös saattaa Aalto-yliopiston osaamista ja teknistä infrastruktuuria laajemmin alan hyödynnettäväksi”, toteaa päällikkö Ari Kivimäki Aalto Studiosista.

Lisätietoja:

Ari Kivimäki, ari.kivimaki (at) aalto.fi